Επιδοτούμενα Προγράμματα για Επιχειρήσεις

Παρασκευή 7 Μαρτίου 2008

Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΤΙΣ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ

Ο «τρίτος τομέας» της οικονομίας είναι λιγότερο ανεπτυγμένος στις χώρες της ανατολικής Ευρώπης σε σχέση με τις χώρες της δυτικής Ευρώπης, όπου κατέχει περίπου το 8-10% του ΑΕΠ.

Συνεπώς, η κοινωνική οικονομία είναι ένας τομέας στον οποίο μπορεί να υπάρξει σύγκλιση και ειδικότερα στους τομείς του πολιτισμού, του περιβάλλοντος και της κοινωνικής μέριμνας.Σημείο κλειδί στην αξιολόγηση της προστιθέμενης αξίας των δραστηριοτήτων της κοινωνικής οικονομίας είναι το γεγονός ότι η επιτυχία των δραστηριοτήτων αυτών δεν υπολογίζεται μόνο βάσει οικονομικών στοιχείων, αλλά και βάσει της συνεισφοράς των οργανισμών της Κοινωνικής Οικονομίας σε ζητήματα αλληλεγγύης, κοινωνικής συνοχής, ενίσχυσης κοινωνικών ομάδων κ.τ.λ.

Θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς ότι η ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας και το ποσοστό επί του ΑΕΠ που καταλαμβάνει σε μία χώρα είναι και δείκτης κοινωνικής σύγκλισης και συνοχής σε σχέση με τις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


Ειδικότερα όταν μιλούμε για την ανατολική Ευρώπη αναφερόμαστε στις οικονομίες της Σερβίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας, Φύρομ, Μολδαβίας, Αλβανίας και Ρωσίας.

Με τον όρο κοινωνική οικονομία εννοείται ο τομέας της οικονομίας μεταξύ κράτους και αγοράς, του οποίου η δράση περιστρέφεται γύρω από τον πολιτισμό, το περιβάλλον, την υγεία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, τον αθλητισμό και την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου.

Η κοινωνική οικονομία είναι ένας ενδιάμεσος χώρος ανάμεσα στο κράτος και τον πολίτη, ένα πλέγμα διαδράσεων ανάμεσα σε εθελοντικές οργανώσεις, που παίζει ρόλο ανταγωνιστικό και συγχρόνως συμπληρωματικό ως προς την πολιτική κοινωνία.

Απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας είναι η ανάπτυξη του εθελοντισμού.

Για να επιτευχθεί η ο ενίσχυση και η ανάπτυξη του εθελοντισμού απαιτείται στρατηγική, επινοητικότητα, υποδομές και οι προϋποθέσεις της δικτύωσης.






ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ


Ο εθελοντισμός στην εποχή μας είναι βασικός συντελεστής ανάπτυξης της κοινωνικής οικονομίας και της απασχόλησης.

Δεν αναγνωρίζεται πλέον μόνο ως πράξη φιλανθρωπίας και αλληλεγγύης σε εκδηλώσεις εκτάκτου ανάγκης, όπως κυρίως συνέβαινε σε κοινωνίες του παρελθόντος, αλλά και ως θεσμική δραστηριότητα που παράγει και διαδίδει διαρκή αγαθά στον πολιτισμό, στο περιβάλλον και στην κοινωνική μέριμνα, ως χώρος που αναπτύσσει του ανθρώπινου πόρους και συνθέτει κοινωνικό κεφάλαιο.


Κι αυτό εκφράζεται κυρίως με την εξάπλωση των μη κυβερνητικών οργανώσεων και το μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα της οικονομίας που καταλαμβάνει πλέον σημαντικό κομμάτι του συνόλου της οικονομίας 8-10%.

Ποιοι είναι οι ενδογενείς περιορισμοί που δεν επιτρέπουν στο κράτος και στην αγορά να αξιοποιήσει ολόκληρο το δυναμικό της κοινωνίας;

Η απάντηση είναι ότι υπάρχουν περιορισμοί της αγοράς και της μισθωτής εργασίας.

Ένα σημαντικό κομμάτι των υπηρεσιών μπορεί να καλυφθεί από μη κερδοσκοπικούς φορείς που παράγουν οικονομικό αποτέλεσμα, αλλά χωρίς κέρδος για τους επενδυτές. Οι επιχειρήσεις αυτές βασίζονται στην επένδυση κοινωνικού κεφαλαίου.

Αυτές οι συνθήκες δεν υπήρχαν στο παρελθόν στις προβιομηχανικές και βιομηχανικές κοινωνίες, τουλάχιστον σε αυτή την έκταση.

Σε συνθήκες δεν ήταν δυνατό να υπάρξει εθελοντικό κομμάτι της αγροτικής οικονομίας και εθελοντικό κομμάτι της βιομηχανίας ενώ δύναται να μιλήσουμε για εθελοντισμό στην πράσινη επιχειρηματικότητα.


Πρόκειται για μια νέα ιστορική δυνατότητα και προοπτική που αναδεικνύεται στο δυτικό κόσμο και στις δυτικές δημοκρατίες παράλληλα με το φαινόμενο της εξάπλωσης των μη κυβερνητικών οργανώσεων.

Έτσι, διαμορφώνεται ένα ευνοϊκό περιβάλλον για τον εθελοντισμό και την κοινωνική οικονομία.

Δε δύναται να μιλήσουμε φυσικά για εθελοντισμό στα πλαίσια των ολοκληρωτικών καθεστώτων, ενώ δύναται να μιλήσουμε βέβαια στα πολιτικά πλαίσια του φιλελευθερισμού της δημοκρατίας και της σοσιαλδημοκρατίας.
Κι αυτό είναι το σημείο συνάντησης των δύο πλειοψηφικών πολιτικών ρευμάτων στις δημοκρατίες της Δύσης του φιλελευθερισμού και της σοσιαλδημοκρατίας.

Ένα σημείο στο οποίο μπορεί να υπάρξουν συγκλίσεις και κοινωνική συναίνεση, καθώς είναι κοινά διεκδικούμενος πολιτικά χώρος.

Η διαφοροποίηση του φαινομένου σε σχέση με το παρελθόν αξίζει να σημειωθεί ως θεωρητική βάση για το σχεδιασμό αναπτυξιακών πρωτοβουλιών στα πλαίσια της κοινωνικής οικονομίας, σ’ έναν τομέα που αναγνωρίζεται από την Ε.Ε. όλα τα κράτη που έχουν διαμορφώσει ξεχωριστούς θεσμούς για την προώθηση αυτού του σκοπού.


Ο εθελοντισμός σήμερα δεν είναι μόνον συναίσθημα αλληλεγγύης, αλλά λογική διαδικασία με ανταποδοτικότητα στα πλαίσια της κοινωνικής οικονομίας.

Έτσι, ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας του εθελοντισμού δε σημαίνει πως δεν υπάρχει και οικονομικός χαρακτήρας των δράσεων του εθελοντισμού. Αντιθέτως, οι ανθρώπινοι πόροι που συγκεντρώνονται μέσω εθελοντισμού και συγκροτούν το λεγόμενο κοινωνικό κεφάλαιο, συμβάλλουν αποφασιστικά στο κομμάτι της κοινωνικής οικονομίας, δημιουργούν νέα πεδία επιχειρηματικότητας και εισοδήματα όπως την πολιτιστική και πράσινη επιχειρηματικότητα και συνεπώς την απασχόληση.


Εδώ νομίζουμε ότι βρίσκεται το κομβικό σημείο του νέου εθελοντισμού και της ανάπτυξης της κοινωνίας των πολιτών στην υλική της βάση.

Στην ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας.


















ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΝΟΗΤΙΚΟΤΗΤΑ

Το περιεχόμενο του νέου εθελοντισμού που σχετίζεται με την κοινωνική οικονομία χρειάζεται στρατηγική και επινοητικότητα για τον απεγκλωβισμό κοινωνικών δυνάμεων από την αδράνεια και ένταξη στην εθελοντική προσφορά.

Ο εθελοντισμός σε συμμαχία με τον τοπικό και συνοικιακό τύπο, τις διαδικτυακές κοινότητες μπορεί να δημιουργήσει ένα βιώσιμο εναλλακτικό δίκτυο ενημέρωσης προβάλλοντας πρωτοβουλίες πολιτών που θέλουν οργανωμένα να δημιουργήσουν οικιστικές προοπτικές και απασχόληση στην ύπαιθρο.



ΔΙΚΤΥΩΣΗ - Η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ


Στο σημείο αυτό μπορεί να φανεί χρήσιμη η εμπειρία από την οργάνωση και τη λειτουργία ενός χρηστικού δικτύου ενημέρωσης από εθελοντές δημοσιογράφους που λειτουργεί καταλυτικά για την ενίσχυση της φωνής της Κοινωνίας των Πολιτών, όπως αυτές εκφράζονται μέσα από τις ΜΚΟ και τον τοπικό τύπο.

Πιστεύοντας, λοιπόν, ότι ο εθελοντισμός ξεκινάει από τη διάδοση της γνώσης, συμμετέχω σε μια πρωτοβουλία που λέγεται «Δημοσιογράφοι εθελοντές για την Κοινωνία των Πολιτών», η οποία είναι μια προσπάθεια εφαρμογής από τη θεωρία στην πράξη της διάχυσης χρηστικής πληροφόρησης μεταξύ των κοινωνικών δικτύων και της οριζόντιας επικοινωνίας των Μ.Κ.Ο., με συγκεκριμενοποίηση στόχων στην ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας, της πράσινης και πολιτιστικής επιχειρηματικότητας.

Υπάρχουν βέβαια, πολλές αυθόρμητες κινήσεις προς αυτό το σκοπό. Οι ηλεκτρονικές εφημερίδες και τα ηλεκτρονικά περιοδικά στο διαδίκτυο αυτό ουσιαστικά κάνουν.

Οι περισσότερες Μ.Κ.Ο. επικοινωνούν μεταξύ τους ανταλάσσοντας email για τη δράση τους και τον προβληματισμό τους. Δημιουργούνται έτσι κοινωνικά δίκτυα, εικονικές κοινότητες, social networking sites, δημιουργούν διαδικτυακή εγκυκλοπαίδεια, ανταλλάσσοντας εμπειρία και γνώσεις.

Το διαδίκτυο με άλλα λόγια είναι ένας τεράστιος αναπτυσσόμενος χώρος εθελοντισμού και βρισκόμαστε ακόμη στην αρχή αυτής της πορείας.

Ωστόσο, από το επίπεδο αυτό της ραγδαίας εξάπλωσης της αλληλογραφίας στο διαδίκτυο μέχρι το επίπεδο της συνολικής χρηστικής ενημέρωσης για τον πολίτη που σχετίζεται με την οικονομία, υπάρχει σχετική απόσταση.

Το κράτος, οι επιχειρήσεις και η οικονομία υποκύπτει κατά το μέγα μέρος στην επικοινωνιακή διαμεσολάβηση, για την οποία εργάζεται ένα μεγάλο ποσοστό κρατικών υπαλλήλων, δημοσιογράφων και καθοδηγητών γνώμης.

Και εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι η διαμεσολάβηση της μαζικής επικοινωνίας από το κράτος και τις μεγάλες επιχειρήσεις είναι ένας συγκεντρωτικό θεσμός, όπως για παράδειγμα είναι οι τράπεζες για την οικονομία. Όλη η κοινωνία συναλλάσσεται με αυτές, αλλά οι μεγάλες επιλογές για τις επενδύσεις ανήκουν σ’ ένα μικρό διευθυντικό στρώμα.

Έτσι γίνεται και με τη διαμεσολάβηση της μαζικής επικοινωνίας στα ΜΜΕ. Αναλογικά, ένα μικρό διευθυντικό στρώμα επενδύει στην ενημέρωση υπέρ μιας ολιγοπωλιακής αντίληψης που βρίσκεται απέναντι από την κοινωνία των πολιτών.

Η κοινωνία των πολιτών χρειάζεται μια άλλη εθελοντική σχέση με την ενημέρωση.

Γι’ αυτό είναι αναγκαίο ακόμη, σήμερα να υπάρχει ένα δίκτυο εθελοντών δημοσιογράφων – δημοσιογράφων πέρα από την αγορά και πέρα από την κρατική γραφειοκρατία, για την απελευθέρωση δυνάμεων της κοινωνίας στη συγκρότηση κοινωνικού κεφαλαίου.


Η δράση έχει να κάνει με την ανάπτυξη της οριζόντιας αναδραστικής επικοινωνίας των εθελοντικών οργανώσεων και της τοπικής κοινωνίας σε θέματα οικολογίας, εθελοντισμού και εκλαϊκευσης προγραμμάτων για τις μικρές επιχειρήσεις εναλλακτικού τουρισμού, για την πράσινη και πολιτιστική επιχειρηματικότητα.


Στο ερώτημα, τι διαφορετικό και τι περισσότερο θα μπορούσε να κάνει το δίκτυο εθελοντών δημοσιογράφων για την κοινωνία των πολιτών είναι, ότι αυτό το δίκτυο πρέπει να στοχεύει στο να αναδεικνύει τα προβλήματα και τις δυνατότητες της κοινωνικής οικονομίας, του εθελοντισμού και των Μ.Κ.Ο.

- Στοχευμένο στην οργανωτική στρατηγική επικοινωνία των Μ.Κ.Ο.
- Στοχευμένο στη συγκρότηση και στη δημιουργία κοινωνικού κεφαλαίου
- Στοχευμένο για παράδειγμα στη χρηστική επικοινωνία για το περιβάλλον, τον πολιτισμό, την κοινωνική μέριμνα για την πράσινη και πολιτιστική επιχειρηματικότητα.


Συμμετέχοντας σ’ ένα τέτοιο δίκτυο είχαμε την ευκαιρία και την εμπειρία να δούμε πώς μετασχηματίζονται στην πράξη ιδέες και αναπτυξιακές πρωτοβουλίες πολιτών σε έργο πολιτών.

Πώς π.χ. μια άτυπη ομάδα με περιβαλλοντική ευαισθησία γίνεται καταλύτης για την οικοανάπτυξη σε μια περιοχή. Πώς μια ομάδα νέων ή μια ομάδα γυναικών αναδεικνύει τοπικούς πόρους και δημιουργεί τοπική απασχόληση.

Συνοψίζοντας, εκείνο που θέλω να πω είναι ότι ένα τέτοιο δίκτυο μπορεί να μεταφέρει συμβουλευτική και τεχνοκρατική ενημέρωση στους πολίτες περνώντας από τη διαδικασία της εκλαϊκευσης.

Η εκλαϊκευση τεχνοκρατικών γνώσεων και η συμβουλευτική για τη συγκρότηση κοινωνικού κεφαλαίου και την οικοναάπτυξη είναι μια σύνθετη διαδικασία που χρειάζεται στρατηγική και οργανωτική επικοινωνία.
Διαβάστε περισσότερα!!

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΟΑΕΔ

ΕΠΙΧΟΡΗΓΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΠΟΣΟ ΑΠΟ 15.000 ΕΩΣ ΚΑΙ 18.000 € ΑΝΕΡΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΣΟΥΝ ΔΙΚΗ ΤΟΥΣ
ΜΙΚΡΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΑΤΤΙΚΗΣ Νέο πρόγραμμα ενίσχυσης Νέων Ελεύθερων Επαγγελματιών του ΟΑΕΔ, τέθηκε σε ισχύ από τις 18 Φεβρουαρίου 2008. Σχετικά με το πρόγραμμα σας ενημερώνουμε ότι δύναται να επιδοτηθούν άνεργοι ηλικίας 18 έως και 64 ετών, ενδιαφερόμενοι να δημιουργήσουν τη δική τους μικρή επιχείρηση, μέσω του νέου Ειδικού Προγράμματος Ολοκληρωμένης Παρέμβασης στην Περιφέρεια της Αττικής.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ

1) Ίδρυση της Εταιρείας, από κάτοχο Δελτίου Ανεργίας και υποχρεωτικά μετά τη διαδικασία της εξατομικευμένης παρέμβασης.
2) Υποβολή «αίτησης υπαγωγής στο πρόγραμμα – υπεύθυνης δήλωσης», η οποία περιλαμβάνει περιγραφή του επιχειρηματικού σχεδίου του ΝΕΕ, στην αρμόδια οικεία της έδρας υπηρεσία του Ο.Α.Ε.Δ. (ΚΠΑ) και στο πλαίσιο της οποίας ελέγχονται οι κατωτέρω προϋποθέσεις:
• Η ολοκλήρωση προγράμματος συμβουλευτικής του ΟΑΕΔ, στην ανάληψη επιχειρηματικών πρωτοβουλιών, πριν την έναρξη επιτηδεύματος.
• Η εξατομικευμένη παρέμβαση και η ιδιότητα του άνεργου και η ισχύς του Δελτίου Ανεργίας μέχρι την ημερομηνία έναρξης της δραστηριότητάς τους. Σε περίπτωση που το δελτίο ανεργίας δεν είναι σε ισχύ, μέχρι και τριάντα (30) ημέρες πριν από την ημερομηνία έναρξης επιτηδεύματος, ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας θα θεραπεύει την περίπτωση αυτή, χωρίς να απαιτείται αίτηση του ενδιαφερόμενου.
• η Ελληνική υπηκοότητα ή η υπηκοότητα άλλου Κράτους-Μέλους της Ε.Ε. ή να είναι ομογενείς που έχουν δικαίωμα διαμονής και απασχόλησης στη χώρα μας.
• Η κατοχή αριθμού φορολογικού μητρώου (ΑΦΜ) και η εκπλήρωση ή η νόμιμη απαλλαγή από τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις.

ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ
Δεν μπορούν να υπαχθούν στο πρόγραμμα επαγγέλματα που απαιτούν την ύπαρξη κενής θέσης (π.χ. συμβολαιογράφοι, εκμετάλλευση επιβατικού δημόσιας χρήσης, οι εποχικές επιχειρήσεις, οι επιχειρήσεις ψυχαγωγικών υπηρεσιών (π.χ. νυχτερινά κέντρα, τυχερά παιχνίδια κ.λ.π.), οι πλανόδιες επιχειρήσεις, οι Ανώνυμες Εταιρείες, όσες επιχειρήσεις έχουν την ίδια δραστηριότητα με άλλο επαγγελματία που έδρευε μέχρι και 6 μήνες πριν στο χώρο, όσοι είχαν άλλη επιχείρηση μετά την 1.1.2000 και όσοι έχουν επιχορηγηθεί στο παρελθόν από πρόγραμμα ΝΕΕ.




ΠΟΣΟ ΚΑΙ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗΣ
Το ποσό καθορίζεται στις 15.000 € που καταβάλλεται σε 3 ισόποσες δόσεις. Η πρώτη με την έκδοση της εγκριτικής απόφασης και οι άλλες δύο ανά εξάμηνο, με την προϋπόθεση ότι η επιχείρηση λειτουργεί κανονικά.
Για τους δικαιούχος που διακόπτουν την επιδότηση ανεργίας μέχρι το 2ο μήνα, το ποσό καθορίζεται σε 18.000 € και οι δόσεις είναι της τάξης των 6.000 € έκαστη. Η διάρκεια επιχορήγησης ορίζεται σε δώδεκα μήνες.

Οι αιτήσεις για την υπαγωγή γίνονται δεκτές από τις 18-2-2008 μέχρι τη λήξη του προγράμματος των 1.500 ανέργων και θα καθοριστεί με σχετική απόφαση του Διοικητή του ΟΑΕΔ.

Περισσότερες πληροφορίες στα κατά τόπους γραφεία του ΟΑΕΔ και στα γραφεία της εφημερίδας oikopress, στο τηλέφωνο 210 88 40 531.





Μοτο
Το ύψος επιχορήγησης είναι 15.000 € και 18.000 €, αν ο νέος ελεύθερος επαγγελματίας διακόψει την επιδότηση ανεργίας μέχρι και το 2ο μήνα.
Από το νέο πρόγραμμα μπορούν να επιχορηγηθούν μέχρι και 2 άνεργα μέλη, για κάθε εταιρεία. Απαραίτητη συμμετοχή κάθε επωφελούμενου στο εταιρικό κεφάλαιο τουλάχιστον 50%.
Διαβάστε περισσότερα!!

«Δυνατότητες εξεύρεσης άλλων πόρων για αναπτυξιακά προγράμματα στους Δήμους»

Mέσω επιχειρησιακών προγραμμάτων, του Αναπτυξιακού Νόμου και της συνεργασίας με ιδιώτες, στα πλαίσια των ΣΔΙΤ μπορούν οι Δήμοι να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για την τοπική ανάπτυξη, με τους κατάλληλους συνδυασμούς και χειρισμούς, εκτός από τους θεσμοθετημένους πόρους από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ, τα ΠΕΠ και το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης.συγκεκριμένα, στο πλαίσιο αυτό, μπορούν επίσης να αντλήσουν πόρους για τουριστική και οικιστική ανάπτυξη, για δημιουργία χώρων κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών, εκθεσιακών κέντρων και αγορών.

Βασική προϋπόθεση είναι να εκπονήσουν το επιχειρησιακό τους πρόγραμμα, όπως προβλέπεται από τα άρθρα 203-207 του νέου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων.

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΔΗΜΩΝ
Σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων οι Δήμοι, οι Κοινότητες και οι Σύνδεσμοι εκπονούν επιχειρησιακά προγράμματα, τα οποία αναφέρονται σε ένα σύνολο αξόνων προτεραιότητας για δράσεις τοπικής ανάπτυξης.
Υπόχρεοι για την εκπόνηση επιχειρησιακών προγραμμάτων είναι οι Δήμοι με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων και οι πρωτεύουσες των νομών. Οι υπόλοιποι Δήμοι και Κοινότητες μπορούν, επίσης, να εκπονούν επιχειρησιακά προγράμματα, εφόσον αυτό αποτελεί απόφαση του Δημοτικού τους Συμβουλίου.
Μολονότι οι μικροί Δήμοι κάτω των δέκα χιλιάδων (10.000) κατοίκων δεν είναι υπόχρεοι για την εκπόνηση επιχειρησιακών προγραμμάτων, στο βαθμό που το κάνουν, αποκτούν το συγκριτικό πλεονέκτημα εξασφάλισης πρόσθετων πόρων, σε τομείς σχετικούς με την ανάπτυξη της τοπικής επιχειρηματικότητας και απασχόλησης.
Η εκπόνηση του επιχειρησιακού προγράμματος πραγματοποιείται μέσα στο πρώτο εξάμηνο της δημοτικής περιόδου και μπορεί να αναθεωρείται κάθε διετία.
Στο πλαίσιο των επιχειρησιακών προγραμμάτων καθορίζονται: οι στρατηγικοί στόχοι και οι προτεραιότητες της τοπικής ανάπτυξης, η οργάνωση των υπηρεσιών των Ο.Τ.Α. και των επιχειρήσεών τους, οι επιμέρους δράσεις για την επίτευξη αυτών των στόχων, στο πλαίσιο της τετραετούς θητείας της κάθε Δημοτικής αρχής και η χρηματοδότηση του σχεδίου, η οποία πρέπει να αναφέρεται σε υφιστάμενες πηγές χρηματοδότησης.
Το τεχνικό πρόγραμμα των Δήμων αποτελεί μέρος του επιχειρησιακού προγράμματος.

ΟΙΚΙΣΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Ένας τομέας στον οποίο οι Δήμοι μπορούν να δραστηριοποιηθούν με αποτελεσματικότητα και να ασκήσουν πολιτική, είναι η οικιστική ανάπτυξη. Σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, ο συγκεκριμένος τομέας εντάσσεται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων των Δημοτικών Αρχών, όπως αυτές περιγράφονται στο Άρθρο 75.
Ειδικότερα, στην παράγραφο (β-7), αναφέρεται ότι οι Δήμοι μπορούν να μελετούν, να διαχειρίζονται και να εκτελούν προγράμματα οικιστικής και πολεοδομικής ανάπτυξης. Παρόμοιες δραστηριότητες περιγράφονται και σε άλλα σημεία του Άρθρου 75, όπως:
παρ. (α-8) η εκπόνηση, υλοποίηση και η συμμετοχή των Δήμων για την τουριστική ανάπτυξη των περιοχών τους και την προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού, καθώς και η δημιουργία θερέτρων και άλλων εγκαταστάσεων αναψυχής και διακοπών, ή
παρ. (α-12) η διαχείριση, αξιοποίηση και εκμετάλλευση της δημοτικής και κοινοτικής περιουσίας και η κατασκευή, συντήρηση και διαχείριση δημοτικών και κοινοτικών κτιρίων.

ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΚΑΙ ΙΔΙΩΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ (ΣΔΙΤ)

Για τη χρηματοδότηση τέτοιων ενεργειών, οι Δήμοι έχουν τη δυνατότητα να συμπράττουν με ιδιωτικούς φορείς και να συστήνουν τις λεγόμενες ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα). Σύμφωνα με τον Νόμο Υπ’ Αριθ. 3389:
(α) το Δημόσιο,
(β) οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης,
(γ) τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και
(δ) οι Ανώνυμες Εταιρείες, των οποίων το σύνολο του μετοχικού κεφαλαίου ανήκει στους ανωτέρω υπό (α) έως (γ) φορείς,
μπορούν, σε τομείς της αρμοδιότητάς τους, να συνάπτουν έγγραφες συμβάσεις συνεργασίας με νομικά πρόσωπα του ιδιωτικού τομέα, για την εκτέλεση έργων ή παροχή υπηρεσιών που ανήκουν στην αρμοδιότητα των Δημόσιων φορέων.
Οι Ιδιωτικοί Φορείς, αναλαμβάνουν ουσιώδες μέρος των κινδύνων που συνδέονται με τη χρηματοδότηση, την κατασκευή, τη διαθεσιμότητα ή τη ζήτηση του αντικειμένου της Σύμπραξης, όπως τον διαχειριστικό και τεχνικό κίνδυνο, έναντι ανταλλάγματος που καταβάλλεται εφάπαξ ή τμηματικά από τους Δημόσιους Φορείς ή τους τελικούς χρήστες των έργων ή υπηρεσιών.

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΝΟΜΟΣ
Στο πλαίσιο του Αναπτυξιακού Νόμου οι Δήμοι έχουν τη δυνατότητα να επενδύσουν στη «Δημιουργία χώρων Κοινωνικών και Πολιτιστικών Λειτουργιών και Κεντρικών Αγορών». Το αντικείμενο του επενδυτικού σχεδίου μπορεί να αφορά είτε στην ανέγερση και εκμετάλλευση νέων κτιρίων είτε στη μετασκευή και διαμόρφωση παλαιών βιομηχανοστασίων και λοιπών εγκαταστάσεων σε:
- χώρους κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών (πολιτιστικά κέντρα),
- εκθεσιακά κέντρα,
- κεντρικές αγορές
Η υλοποίηση των ανωτέρω σχεδίων σε δήμους της Περιφέρειας Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας επιδοτούνται με ποσοστό έως 50%.
Ειδικότερα, η έννοια των Χώρων Κοινωνικών και Πολιτιστικών Λειτουργιών περιλαμβάνει επενδυτικά σχέδια που συμβάλλουν, μεταξύ άλλων, στην ανάδειξη των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της κοινωνίας στην οποία υλοποιούνται, στην αύξηση του βαθμού της κοινωνικής συνοχής, στη βελτίωση τομέων της τοπικής οικονομίας, στην αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του τόπου, και εν γένει στην προαγωγή της πολιτιστικής ζωής όπως
- Παρουσιάσεις εκθεμάτων που προβάλλουν τον χαρακτήρα της περιοχής ή την ιστορία της,
- Διοργάνωση ημερίδων και διαλέξεων, με ειδικό ή ευρύτερο περιεχόμενο,
- Εκδηλώσεις και συναθροίσεις για την αναβίωση ή διατήρηση τοπικών εθίμων, σημαντικών γεγονότων της περιοχής κλπ.,
- Εκθέσεις μορφών τέχνης, καλλιτεχνών, π.χ. εκθέσεις βιβλίου, ζωγραφικής κλπ.
Η έννοια της Κεντρικής Αγοράς καλύπτει επενδυτικά προγράμματα που αποσκοπούν στην κατασκευή μόνιμων εγκαταστάσεων για τη λειτουργία θεματικού τύπου αγοράς, δηλαδή εμπορία προϊόντων ενός εξειδικευμένου κλάδου οικονομικής δραστηριότητας (π.χ. πρωτογενή, δευτερογενή τομέα και τομέα τουρισμού) αλλά και προϊόντων που χαρακτηρίζουν μια συγκεκριμένη περιοχή.
Αποκλείονται εμπορικές συναλλαγές προϊόντων και αγαθών που εντάσσονται σε διαφορετικούς τομείς της οικονομικής δραστηριότητας «πολυ – θεματικού τύπου αγορά» που συνάδουν με τα χαρακτηριστικά των «Εμπορικών Κέντρων».

Υπεύθυνοι επικοινωνίας: Βασίλης Τακτικός, Γούσιου Κατερίνα
τηλ. 2108226562, 2108840539, 6947121710



ΜΟΤΟ
Mέσω επιχειρησιακών προγραμμάτων, μπορούν οι Δήμοι να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για την τοπική ανάπτυξη, εκτός από τους θεσμοθετημένους πόρους, από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ, τα ΠΕΠ και το Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. Μπορούν επίσης να αντλήσουν πόρους για τουριστική και οικιστική ανάπτυξη, για δημιουργία χώρων κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών, εκθεσιακών κέντρων και αγορών.
Διαβάστε περισσότερα!!

ΟΙ ΕΥΚΑΙΡΙΕΣ ΤΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΝΟΜΟ ΓΙΑ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Ενισχύονται οι επενδύσεις στον τουριστικό τομέα μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου και όσοι ενδιαφέρονται να επιχορηγηθούν και να επωφεληθούν των κινήτρων, θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους τα στοιχεία που περιγράφονται παρακάτω ώστε να επιτύχουν την έγκριση της πρότασή τους.ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ

Για την ίδρυση ή επέκταση υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων, κατασκηνώσεων και έργων ειδικής τουριστικής υποδομής, επιχορηγούνται οι ακόλουθες κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων:

- Ίδρυση ή επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων, κατηγορίας τουλάχιστον 3*.
- Εκσυγχρονισμός υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων, κατηγορίας τουλάχιστον 2*.
- Εκσυγχρονισμός υφιστάμενων τουριστικών οργανωμένων κατασκηνώσεων (camping), τουλάχιστον Γ΄ τάξης.
- Εκσυγχρονισμός υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων σε κτίρια που χαρακτηρίζονται διατηρητέα ή παραδοσιακά, εφόσον με τον εκσυγχρονισμό τους αναβαθμίζονται τουλάχιστον σε κατηγορία 2*,
- Δημιουργία συμπληρωματικών εγκαταστάσεων και νέων κοινόχρηστων χώρων σε ξενοδοχειακές μονάδες τουλάχιστον κατηγορίας 2*, όπως πισίνων, αθλητικών εγκαταστάσεων κλπ.
- Μετατροπή παραδοσιακών ή διατηρητέων κτιρίων σε ξενοδοχειακές μονάδες τουλάχιστον 2*,
- Ίδρυση, επέκταση, εκσυγχρονισμός, έργων ειδικής τουριστικής υποδομής, όπως:
 Μαρίνες, συνεδριακά κέντρα, γήπεδα γκολφ,
 Εγκαταστάσεις αξιοποίησης ιαματικών πηγών,
κέντρα θαλασσοθεραπείας, κέντρα τουρισμού υγείας,
 Χιονοδρομικά κέντρα, κέντρα προπονητικού – αθλητικού τουρισμού,
 Αυτοκινητοδρόμια και Θεματικά πάρκα

Για τις παραπάνω κατηγορίες επενδύσεων οι ενισχύσεις από τον Αναπτυξιακό Νόμο μπορεί να έχουν τη μορφή, Επιχορήγησης ή Επιδότησης χρηματοδοτικής μίσθωσης ή Φορολογικής απαλλαγής ή Επιδότησης του κόστους της δημιουργουμένης απασχόλησης.
Το ύψος της επένδυσης, που μπορεί να υπαχθεί στον Αναπτυξιακό νόμο, κυμαίνεται ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης από 100.000 € μέχρι και 500.000 €.
Τα ποσοστά επιχορήγησης καθορίζονται από το προβλεπόμενο όριο για κάθε περιοχή εφαρμογής (Α’, Β’ και Γ’).


ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ ΔΑΠΑΝΕΣ

Τα επενδυτικά σχέδια ενισχύονται για τις ακόλουθες δαπάνες:
• Την κατασκευή, την επέκταση, τον εκσυγχρονισμό κτιριακών και βοηθητικών εγκαταστάσεων, καθώς και τις δαπάνες διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου
• Την αγορά και εγκατάσταση καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού καθώς και τα μισθώματα της χρηματοδοτικής μίσθωσης τους των οποίων αποκτάται η χρήση
• Την αγορά και εγκατάσταση καινούριων σύγχρονων συστημάτων αυτοματοποίησης διαδικασιών και μηχανοργάνωσης, συμπεριλαμβανομένων και των δαπανών αγοράς του αναγκαίου λογισμικού.
• Την μηχανογράφηση κόστους μέχρι 60% του συνολικού κόστους σχεδίου
• Άϋλες δαπάνες π.χ.(δαπάνες μελετών και συμβούλων, απόκτηση ISO, οργάνωση διοίκησης, οργάνωση πωλήσεων, έρευνα αγοράς κ.α.)

ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΕΝΙΣΧΥΟΜΕΝΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ.

• Ίδια συμμετοχή 25% της συνολικής επένδυσης.
• Νομική μορφή εταιρίας ή συνεταιρισμού.
• Και για μια 5ετία από τη δημοσίευση της απόφασης ολοκλήρωσης και έναρξης της λειτουργίας της επένδυσης, οι επενδυτές οφείλουν να τηρούν τους όρους υπαγωγής.


ΒΑΣΙΚΕΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΙΔΡΥΣΗΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ

Οι βασικές διαδικασίες για την ίδρυση ξενοδοχειακών μονάδων, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, είναι οι ακόλουθες:
 έκδοση προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης
 έγκριση καταλληλότητας οικοπέδου / γηπέδου
 έγκριση περιβαλλοντικών όρων
 έγκριση αρχιτεκτονικής μελέτης – σχεδίων,
 οικοδομική άδεια
 Άδεια λειτουργίας (χορηγείται μετά την ολοκλήρωση της επένδυσης)


ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΝΟΜΟ

Η αίτηση υπαγωγής στον Αναπτυξιακό Νόμο συνοδεύεται υποχρεωτικά από τα παρακάτω δικαιολογητικά:
1. Αποδεικτικό καταβολής χρηματικού ποσού (παράβολο)
2. Το Ειδικό Ερωτηματολόγιο
Οικονομοτεχνική μελέτη της επένδυσης, με τα απαιτούμενα παραρτήματα
3. Αναλυτικές προσφορές των προτεινομένων δαπανών από δύο τουλάχιστον προμηθευτές Καταστατικό της εταιρίας με τις τυχόν τροποποιήσεις του ή δήλωση έναρξης επιτηδεύματος για ατομικές επιχειρήσεις .
Έγκριση Τράπεζας για την χορήγηση δανείου χρηματοδότησης της επένδυσης με τους βασικούς όρους χορήγησης του δανείου
4. Σχέδιο σύμβασης χρηματοδοτικής μίσθωσης για την περίπτωση ενίσχυσης τμήματος ή ολοκλήρου του επενδυτικού σχεδίου με το συγκεκριμένο είδος κινήτρου.
5. Στοιχεία τεκμηρίωσης της δυνατότητας κάλυψης, από τον φορέα του επενδυτικού σχεδίου, της ιδίας συμμετοχής στην επένδυση καθώς και του κεφαλαίου κίνησης αυτής.
6. Στοιχεία τεκμηρίωσης των θέσεων απασχόλησης (υφιστάμενων και νέων).
Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του Ν. 1599/86, όπως ισχύει, του νόμιμου εκπροσώπου του φορέα που υποβάλλει την επενδυτική πρόταση (για υφιστάμενες επιχειρήσεις) ή όσων θα συμμετάσχουν στον υπό σύσταση φορέα (για υπό ίδρυση επιχειρήσεις
7. Οι κατά περίπτωση άδειες (σε ισχύ) για τη νόμιμη λειτουργία της επιχείρησης στην μονάδα που θα υλοποιηθεί η επένδυση, ή νόμιμη απαλλαγή εξ΄ αυτών. Για τις υπό ίδρυση μονάδες η προκαταρκτική περιβαλλοντική εκτίμηση και αξιολόγηση.
Έγκριση μεσομακροπρόθεσμου τραπεζικού δανείου, στην περίπτωση που στην υποβαλλόμενη επένδυση γίνεται χρήση τραπεζικού δανείου.
8. Ειδικό παράρτημα με αναλυτική περιγραφή, στοιχεία, δικαιολογητικά, που να τεκμηριώνουν την βαθμολογία της επενδυτικής πρότασης σύμφωνα με τα κριτήρια υπαγωγής.
9. Για τις υφιστάμενες επιχειρήσεις στοιχεία για την κυριότητα του χώρου που θα υλοποιηθεί η επένδυση. Για τις υπό ίδρυση επιχειρήσεις, στοιχεία τεκμηρίωσης εξασφάλισης του αναγκαίου χώρου υλοποίησης της επένδυσης. Εφόσον η προτεινόμενη επένδυση γίνει σε ΒΕΠΕ, κατάθεση του συμβολαίου παραχώρησης του αναγκαίου για την επένδυση χώρου ή την αίτηση προς το αρμόδιο φορέα διοίκησης ή διαχείρισης της ΒΕΠΕ για την παραχώρηση χώρου και βεβαίωση αυτού για τη δυνατότητα διάθεσης του αναγκαίου χώρου.
10. Συμβάσεις μεταφοράς τεχνολογίας, KNOW HOW όπου θα αναφέρεται η παραχώρηση αδείας, το είδος της τεχνολογίας, οι πληρωμές, η διάρκεια της σύμβασης κλπ.
11. Η Υπηρεσία μπορεί να ζητήσει την υποβολή κάθε άλλου πρόσθετου στοιχείου που κρίνει απαραίτητο για την αξιολόγηση της επένδυσης.

ΧΡΟΝΟΣ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΕΚΔΟΣΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΥΠΑΓΩΓΗΣ

• Η διαδικασία εξέτασης κάθε αίτησης για υπαγωγή επένδυσης ολοκληρώνεται από την αρμόδια υπηρεσία και γνωμοδοτική επιτροπή το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, η δε απόφαση υπαγωγής εκδίδεται το αργότερο εντός μηνός από τη γνωμοδότηση της επιτροπής, εντός του οποίου δημοσιεύεται και η περίληψή της στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
• Για την εισαγωγή των αιτήσεων υπαγωγής στην αρμόδια γνωμοδοτική επιτροπή τηρείται η απόλυτη σειρά προτεραιότητας με την οποία έχουν υποβληθεί οι αιτήσεις αυτές.
• Οι αιτήσεις υπαγωγής επενδύσεων υποβάλλονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Για περισσότερες πληροφορίες:

Δίκτυο Επικοινωνίας και
Συμβουλευτικής
«Ανάδραση»,
Τηλ. 210-8226562, 6978-926693




ΜΟΤΟ
Ενισχύονται οι επενδύσεις στον τουριστικό τομέα, μέσω του Αναπτυξιακού Νόμου, για κατηγορίες επενδυτικών σχεδίων που αφορούν στην ίδρυση ή επέκταση υφιστάμενων ξενοδοχειακών μονάδων, κατασκηνώσεων και έργων ειδικής τουριστικής υποδομής. Το ύψος της επένδυσης κυμαίνεται από 100.000 € μέχρι και 500.000 €.
Διαβάστε περισσότερα!!